Cykling

Ilmakuvaa pyöräilijästä pyöräilemässä maantiellä.

Cykling

VANLIGA FRÅGOR

VAL AV CYKEL

Tips för underhåll

ARTIKLAR

VANLIGA FRÅGOR

VANLIGA FRÅGOR

Vanliga frågor

Nedan hittar du vanliga frågor och svar: 

Det lönar sig att välja cykel med eftertanke, eftersom det är fråga om en långsiktig investering. Bekanta dig med modellerna på våra webbsidor med hjälp av cykelväljaren. När du tror att du har hittat en modell som passar dig, besök en Tunturi-återförsäljare för att lära känna cykeln bättre. Tunturi-återförsäljaren kan med sin expertis kartlägga dina behov utifrån dina cykelvanor och demonstrera modeller som är lämpliga för dig.

 

Den viktigaste underhållsåtgärden för en ny cykel är inkörningsservicen efter cirka 50–150 körda kilometrar. Under denna service granskar man ekrarna, att styrlagren är korrekt åtdragna och att vajrar och bromsar är korrekt justerade. Servicen kan utföras av återförsäljaren eller vilken som helst specialbutik för cykling i din närhet, som registrerar sitt utförda arbete på cykelns servicekort. Kom ihåg att ta med garantikortet när du lämnar in cykeln på service. Efter detta rekommenderar vi alltid en årsservice på hösten när årets cykelsäsong har avslutats. Mellan underhållen är det viktigt att se till att däcktrycket är korrekt och att hålla cykeln ren.

Reservdelar för Tunturi-cyklar finns tillgängliga även efter många år. Kontakta din närmaste Tunturi-återförsäljare, som hjälper dig med köpet av en original- eller ersättande komponent. 

Återförsäljaren ansvarar mot kunden för garanti- och reklamationsärenden gällande den produkt som sålts. Om det uppstår frågor gällande användningen av produkten eller om du har problem med funktionaliteten – kontakta försäljningsstället. Om återförsäljaren behöver konsultationshjälp kontaktar de avtalsunderhållet eller Tunturis kundavdelning. 

Instruktionsboken finns i pdf-format på våra webbsidor. En direktlänk finns här

Lacken på våra cyklar blandas på fabriken, så en universell färgkod finns inte tillgänglig.  Det är enklast att ta med cykeln till en färghandlare – de kan blanda en färgton som stämmer med originalfärgen.

De tejpningar som används på nya cyklar är skyddade med ett lager lack. Traditionella dekaler har inte använts på åratal och finns därför inte längre i lager. Många som restaurerar cyklar har själva låtit tillverka ramdekaler utifrån Tunturi-logon hos exempelvis lokala reklamtejpningsbutiker.

Om du ha nummerkoden för din cykelnyckel och låset är av märket Axa eller Basta kan du beställa en ny nyckel via adressen  Axa Key Service. Om du inte har nummerkoden för din cykelnyckel eller om låsets tillverkare är någon annan än de ovan nämna ska du kontakta Tunturi-återförsäljaren. Vissa låssmeder kan även tillverka nya nycklar genom att kopiera den gamla ursprungliga nyckelmodellen. 

Om du måste lämna din cykel ute i regn under en längre tid lönar det sig att skydda cykelsadeln med en plastpåse eller ett särskilt sadelskydd. Cykelsadelns konstruktion är porös inuti så att den ska kännas behaglig när man cyklar – det vill säga tillräckligt mjuk. Endast cykelsadelns yta är av tätt material och undersidan har en mer porös beläggning. På undersidan av sadeln finns alltså små porer, genom vilka regnvatten med tiden kan komma in i sadelstoppningen om cykeln blir utsatt för regn under en längre tid. Under användning, det vill säga när man cyklar, är det mycket sällsynt att sadeln blir blöt inuti på grund av regn. Man kan torka en ordentligt blöt sadel genom att först så mycket som möjligt trycka på sadeln med handen för att avlägsna största delen av fukten och sedan lägga sadeln för att torka över natten på en torr och varm plats. Med dessa åtgärder går det vanligtvis att torka sadeln på en natt. När dessa åtgärder har utförts lönar det sig att börja använda ett sadelskydd eller en plastpåse för att skydda sadeln mot regn.

Tunturi betjänar inte längre vid frågor gällande Tunturi-mopeders årsmodell och har överlåtit mopedernas och motorcyklarnas transporthandlingar till Auranmaan mopedi- ja ajoneuvoharrastajat ry (Auranmaa moped- och fordonsentusiaster, Ama ry). Klubben har också rätt att utföra museifordonsbesiktningar och har specialiserat sig specifikt på mopedbesiktningar. Överföringen av Tunturis identifieringsnummertjänst till klubben var resultatet av ett långsiktigt arbete och ett bevis på att klubben har uppnått en god ställning inom sitt eget kunskapsområde. Ytterligare information om Ama ry finns på föreningens webbsidor https://www.ama-ry.com/